Google Analytics jako tenký led pro rakouské e-commerce: Je na čase jej vypnout?

  • Blog
Sdílet:

V Rakousku padlo rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů o tom, že používání Google Analytics je v rozporu z GDPR. Prakticky tím zakázal jeho používání. A s pochybami o tom, jak si tento marketingový nástroj stojí v kontextu debaty o shromažďování údajů se přidávají i další země. Například Německo a Nizozemko. Vypořádat se se situací nyní musejí majitelé webů a e-shopů i marketingové agentury.  

CO SE DOČTETE: 

používání Google Analytics v Rakousku

Google Analytics je marketingovým nástrojem, díky kterému je možné získávat statistická data o návštěvnících webových stránek a elektronických e-shopů. Shromažďuje data o jejich chování, nákupech, sociodemografické údaje a sleduje aktuální i historickou návštěvnost. Jedná se o nejpoužívanější nástroj pro sledování uživatelského a nákupního chování. Používá ho přibližně polovina větších webových stránek. Statistiky, které Google Analytics ukazuje majitelům e-shopů a marketingový agenturám, jsou však jen zlomkem toho, co skutečně sbírá. Postupně si plní profily o uživatelích internetu. 

Zlomový bod: zákaz sdílení dat mimo EU

Vzhledem k neustále sílícímu tlaku na ochranu osobních údajů začíná Google Analytics v několika zemích mávat provokativním červeným praporem. Dříve bylo GDPR pouze o souhlasu se shromažďováním osobních údajů. Nyní už je však také o zákazu ukládání dat mimo Evropskou unii. A Google Analytics je nástrojem americké společnosti Google. Při jeho používání v Evropě tedy dochází k předávání osobních údajů mezi USA a EU. A z pohledu evropských úřadů není zřejmá a transparentní bezpečnost jejich ochrany. 

Google Analytics vs. GDPR

Jak na tuto situaci reagovat? 

Problémem není samotné Google Analytics, ale způsob jeho používání. Najít optimální východisko je zatím složité a jasno nemají ani právní specialisté. Každopádně, pokud vlastníte rakouský web či e-shop a přijde vám od tamních úřadů výzva na vypnutí Google Analytics, neignorujte ji

Využít můžete některou z evropských variant analytických nástrojů, která nevadí rakouským úřadům. Například Etracker nebo Matomo. Pokud vám výzva nepřišla a chcete nadále Google Analytics v Rakousku používat, i přesto, že budete tančit na tenkém ledě, nastavte jej alespoň tak, aby byl v souladu s GDPR: 

  • přijměte změny týkající se zpracování osobních údajů (získávejte relevantní skutečné souhlasy o souborech cookie), 
  • deaktivujte sdílení dat
  • zakažte sběr dat pro inzertní účely,  
  • uzavřete se společností Google smlouvu o zpracování dat (potvrzuje se souhlasem s Podmíněným zpracováním dat v sekci nastavení) 
  • ujistěte se, že je zakázána funkce ID uživatele a anonymizované IP adresy. 

Pozor, nástroj pro získávání skutečného souhlasu není pouze cookie lišta. Je důležité, aby byl tok dat zastaven do té doby, než uživatel souhlasí. 

Doporučujeme přečíst 

Zatahují se mračna nad používáním Google Analytics v Evropě? 

Stížnostmi na Google Analytics se zabývají úřady už i v dalších zemích (především v Německu, Nizozemsku a Francii), ale je těžké odhadnout, zda budou ve svých rozhodnutích následovat rakouské úřady.

Každopádně Evropská unie používání nezakázala a nejspíš nedojde k úplnému zákazu používání Analytics v Evropě. Spíše se zvýší tlak na USA, aby v otázce ochrany osobních údajů udělaly ústupky vstřícné k občanům EU, a evropské e-shopy budou muset nastavení optimalizovat tak, aby zabránily tomuto nástroji shromažďovat osobní údaje. Například tedy nebude možné sledovat demografické údaje a zájmy nebo přesně určovat polohu uživatelů. 

Zdroj informací: Euractiv.com, e-Recht24.de, daan.dev, Jiří Hradský 

Zaujali jsme vás? kontaktujte nás

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a podmínky služby Google.