Mějte inflaci na své straně aneb Expandujte tam, kde vám neznehodnotí produkty

  • Blog
Sdílet:

Nabízet služby nebo prodávat produkty pouze v domácí zemi nese, kromě jiných výhod i nevýhod, riziko ztrát při ekonomické krizi. Třeba jako se to děje nyní v České republice. Přitom ne ve všech zemích je stejná cenová hladina, inflace nebo výše mezd. Pořád jsou Evropě státy, kde chuť lidí utrácet neklesá. A právě toho byste měli využít. 

Podnikání a ekonomická krize

V České republice je v současné době (podobně jako například v Polsku nebo v Nizozemsku) míra inflace jedna z nejvyšších v Evropě. V prosinci roku 2022 to bylo 17,2 %. Na vině je doznívající covidová krize nebo válka na Ukrajině a s ní související cena energií či paliv. Lidé přestávají utrácet za zbytné zboží a snaží se šetřit. E-shopy kvůli tomu mají plné sklady, stoupá cena za reklamu a spotřeba se odkládá. Pokud cítíte, že se krize na trhu dotýká i vašeho podnikání, je na čase rozšířit pole působnosti

Proč hledat potenciál jinde

  • Rozšíření prodeje produktu či služby do dalšího regionu/dalších regionů pomůže rozložit rizika spojená s tržními výkyvy.
  • Všechny státy nemají stejný vývoj a ne všude je stejná inflace. 
  • Tam, kde je inflace nižší a reálné mzdy klesají méně, zákazníci tolik nepřestávají utrácet. 
  • I cenové hladiny jsou v jednotlivých státech odlišné. Proto je v každé zemi při totožné ceně jiná ochota konkrétní produkt koupit.

Například Francouzi podle výzkumu Harris Interactive nyní inflaci v podstatě nepociťují. Obecný růst cen tam osciluje mezi 6 a 7 % a více než třetina lidí uvedla, že v posledním roce svou nákupní aktivitu nezměnili. Podobně jsou na tom třeba Italové (přitom jejich inflace je 12,6 %). Z dalšího průzkumu od McKinsey vyplývá, že také ve Velké Británii, Německu, již zmíněné Francii či Španělsku se lidé omezují méně nebo vůbec v nákupu například spotřební elektroniky, potřeb pro domácí mazlíčky, dekorací do domácnosti, nábytku a jiných doplňků.

Mezi země s vůbec nejnižší inflací v Evropě patří Španělsko (6,7 %), pod deseti procenty se ještě kromě již zmíněné Francie drží Malta, Lucembursko, Kypr, Řecko, Irsko, Finsko a Dánsko. 

jak eliminovat vysokou inflaci při podnikání

Vašemu produktu se může také dařit v zemích s vysokou cenovou hladinou a vysokým standardem mezd. To, co je pro Čechy zbytné a navíc drahé, může být za stejnou cenu konkurenceschopné ve Francii, Itálii, Německu, Rakousku či Švýcarsku. Například průměrná měsíční mzda v Rakousku totiž vzrostla za poslední dva roky o 19 % a dosahuje 4 500 €, zatímco průměrná mzda Čechů je po přepočtu pouhých 1 500 €. Němci a Francouzi mají průměrnou mzdu přibližně stejně vysokou jako naši jižní sousedé (zhruba 4 100 €). Španělé a Italové se pohybují kolem 2 500 €. 

Do Maďarska či do Francie? 

Pokud se rozhodnete vykřesat potenciál produktu či služby jinde, hledejte regiony, které pro vás mají smysl. Nabídnete-li unikátní produkt, který si tamní spotřebitelé u konkurence nekoupí, máte nakročeno správným směrem. Proto nikdy nevybírejte náhodně. To, co funguje u konkurence nebo u jiného sortimentu, nemusí fungovat i u vás. Nechte si vypracovat podrobnou analýzu zahraničních trhů. Díky ní budete moct udělat rozhodnutí podložené daty. A to vás povede správným směrem. 
 



Zdroje: Statista, Shean, Harris Interactive, Eurostat, McKinsey

Zaujali jsme vás? kontaktujte nás

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a podmínky služby Google.